duminică, 25 martie 2012

Proiect: Restaurare Magnetofon Rostov 105 - Reglarea Vitezei De Lucru A Benzii Magnetice.

Intr-o postare anterioara spuneam ca dupa ce restaurez si amplificatorul, magnetofonul ar trebui verificat si etalonat. Am incercat sa inteleg ce inseamna aceasta operatiune, iar la final am concluzionat ca nu este foarte simplu. Asa cum spuneam, nu am o banda de etalonare, de fapt benzi de etalonare, ar trebui cate una pentru fiecare viteza de lucru. Exista si banda cu care se pot verifica doua viteze, insa din ce am gasit eu doar pentru 19 si 38cm/s. Pentru 9 si 19cm/s sunt necesare doua benzi, sau poate nu am reusit s-o identific eu pe cea cu care se pot regla ambele.
Am primit sfaturi referitor la o metoda alternativa de reglare a vitezelor de lucru: am sa descriu pe scurt in cele ce urmeaza. In imaginea de mai jos este o sectiune din schema modulului de control al motorului cabestan:


Conform explicatiilor ce insotesc schema modulului, prin ajustarea lui R11 si R12 se controleaza turatia motorului cabestan la viteza de 19cm/s. Prin ajustarea lui R13 si R14 se controleaza turatia motorului cabestan la viteza de 9cm/s.


Cu ajutorul unui multimetru care masoara si frecvente, se ajusteaza semireglabilii pana se obtin, in punctul de masurare, cele doua frecvente de lucru: 979Hz pentru 19cm/s si 489Hz pentru 9cm/s. Aceasta operatiune se face actionand corespunzator si butonul aflat pe panoul frontal pentru comanda turatiei.
Eu am reusit sa-l reglez, am benzi inregistrate pe amblele viteze si nu am sesizat neregularitati in calitatea sunetului redat pe parcursul intregii benzi, de la un capat la altul.
Urmeaza reglajul VU-metrelor, am ceva idei in ceea ce priveste modalitati alternative de reglare, am sa vad ce iese.

4 comentarii:

  1. Salut, Gabriel!
    Am un Rostov 105 care se invarte mai lent.
    As vrea sa-l reglez, dar nu cred ca pot sa fac asta singur. Ti-as fi recunoscator daca m-ai putea ajuta (nu gratuit).
    Astept cu interes un mesaj de la tine.
    Toate cele bune,
    ovidiu.cristescu.oc@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Ovidiu,

      Eu nu te pot ajuta, imi pare rau, am specificat aici in cateva articole si comentarii ca nu ma acup cu service-ul si ca nu-mi fac reclama. Scopul blog-ului este sa arat ca se poate si cum, incercand sa inspir si alti detinatori, dar momentan nu am spatiu si timp pentru asa ceva.
      Nici legaturi nu mai am sa te indrum catre altcineva, poti sa incerci sa gasesti pe internet, pe Okazii am vazut un anunt de service magnetofoane.
      In cazul tau, daca nu l-a dereglat cineva, atunci problema poate fi si la intinzatoarele de banda, pot fi curatate, ele influenteaza viteza, sau la sursa magnetofonului.

      Multumesc,

      Toate cele bune,

      Poturlu Gabriel

      Ștergere
  2. Buna Gabriel.
    De unde provine acea frecventa de 979 Hz? Si unde gasesc pe placa punctul de masurare?
    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Sorin,

      Scuze pentru intarziere, frecventa a fost generata cu ajutorul unui laptop, prin placa de sunet, si a unei aplicatii instalata pe laptop (nu mai stiu ce aplicatie pentru ca nu mai am nici laptopul, iar de atunci nu am mai avut nevoie). Punctul de masurare este indicat cu cifra 3 pe schema din articol.
      Sper sa te ajute.

      Toate cele bune,

      Gabriel

      Ștergere