vineri, 11 mai 2012

Proiect: Restaurare Magnetofon Rostov 105 - Reglare Preamplificator Iesire.

Vreau sa prezint o situatie de disfunctionalitate destul de des intalnita in functionarea magnetofoanelor Rostov 105 Stereo, si o solutie de remediere.
Mai intai descrierea disfunctionalitatii: la redarea unei benzi, un canal se aude mai incet, mai infundat si fara inalte. Poate fi canalul stanga sau dreapta. Aceasta situatie poate sa apara la iesirea magnetofonului catre un amplificator, si/sau la iesirea catre casti, si/sau la iesirea din amplificatorul magnetofonului catre boxele conectate la acesta.
Eu am intalnit aceasta problema la iesirea catre amplificatorul extern. Initial, la ascultarea la casti nu am perceput diferenta dintre canalul stang si cel drept, in cazul meu canalul stanga sa auzea mai incet si mai infundat. Dupa ce am achizitionat si instalat un amplificator si am marit distanta dintre boxe, am sesizat aceasta diferenta. Am banuit un dezechilibru in amplificator, insa acest fenomen nu aparea la ascultarea pick-up-ului sau a unui deck, deci era din magnetofon.
Pe Internet sunt prezentate doua posibile solutii, nu am sa insist asupra lor: schimbarea condensatorilor electrolitici si verificarea uzurii capului magnetic de redare. Eu nu le-am luat in calcul deoarece am schimbat condensatorii si am incredere in capetele magnetofonului, deci trebuia sa caut in alta parte.
Aceasta a fost solutia in cazul meu: capul magnetic de redare este conectat la un etaj de preamplificare. Acest etaj are un reglaj al volumului, in cazul de fata doua potentiometre semireglabile, cate unul pentru fiecare canal. In imaginea de mai jos sunt incercuite cu culoare rosie si pot fi identificate pe placa: R18 - dreapta si R22 - stanga. Acestea prezentau valori diferite, l-am reglat pe R22 dupa R18. Acest etaj de preamplificare prezinta o a doua posibilitate de reglare a semnalului: redarea frecventelor inalte in functie de viteza benzii: R12, R13 pentru viteza de 19cm/s si R14, R15 pentru viteza de 9cm/s. In imagine R12, R13 sunt incercuite cu culoare lila, iar R14, R15 cu culoare verde. R12 pentru dreapta, R13 pentru stanga la 19cm/s si R14 pentru dreapta, R15 pentru stanga la 9cm/s. Cele pentru stanga, in cazul meu prezentau valori diferite si au fost reglate dupa cele corespunzatoare canalului dreapta.
La final suntetul este egal si "desfundat" pe ambele canale.


Sper ca aceasta solutie sa foloseasca celor care intalnesc situatia descrisa mai sus.

3 comentarii:

  1. Acele reglaje nu sunt pentru frecventele de inalte pe turatia 9 si 19 ci pentru reglare impedantei pe redare si inregistrare a celor 4 piste care lucreaza magnetofoanele pe banda.Nu este ca la casetofoane cu 1 canal stanga si unul dreapta.Dupa schimbarea condensatorilor electrolitici se pune o banda" stas" integistrata in studioul de fabrica care cuprinde anumite armonici( pe cele 4 piste SEPARAT)dupa care se regleaza capul si apoi impedanta pe fiecare pista in parte.

    RăspundețiȘtergere
  2. un echivalent la K547,
    schma car o am are 4 integrate,fizic sunt 5?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare rau dar nu stiu care este echivalentul lui К547КП16.
      Modulul preamplificator are 4 integrate, daca insa luati in considerare si modulul interconectat si pozitionat vertical in partea stanga, atunci acesta contine un integrat si puteti spune ca sunt 5 (4+1).

      Ștergere